Produkten har blivit tillagd i varukorgen
  •   Fri frakt över 500 kr
  •   Snabb leverans (2-4 dagar)
  •   Gratis paketinslagning
  •   Återvunnet packmaterial
Svenska Suomi Norsk Dansk
CartDin varukorg är tom!

Köp- och leveransvillkor

ALLMÄNT

Hos Medvetna Sverige AB är alla beställningar välkomna så länge du är över 18 år. Alla våra texter, bilder och annat material som finns på www.medvetna.se är skyddade enligt upphovsrättslagen, © Medvetna Sverige AB och får ej kopieras och användas utan vårt tillstånd.

LEVERANSVILLKOR

Vi skickar normalt ditt paket inom ett dygn efter det att du lagt din order hos oss.  Undantag gäller för kampanjer, helger och röda dagar.
Vi levererar normalt ditt paket inom 2-4 dagar.

  • Vi skickar ditt paket med DHL Service Point, DHL hemleverans eller DHL paket för företag för beställningar inom Sverige
  • För beställingar till Finland, Åland och Danmark skickas vi ditt paket med DHL Euroconnect. Leveranstiden är vanligen mellan 3–6 arbetsdagar.

Det är på köparens ansvar att se till att den adress, epost och mobilnummer som uppgivits till oss vid beställningstillfället är korrekt. Medvetna Sverige AB tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget.

LEVERANSSÄTT SVERIGE

DHL Service Point
Från 39 kr debiteras i fraktavgift. Vår frakt räknas på total vikt. Om beställningen överskriver 500 kr så bjuder vi på frakten.

DHL Paket Hemleverans
199 kr debiteras och du får du ditt paket hemkört till dörren mellan 07.00-17.00 på vardagar

DHL Paket (företag)
Från 79 kr debiteras i fraktavgift.

Hämta i lagerbutik 
Att hämta upp ditt paket i vår lagerbutik medför ingen fraktavgift. Paket kan hämtas på Fredsgrän 2B, 14930 Nynäshamn. 

LEVERANSER INOM NORDEN

DHL Parcel Connect (gäller endast utlandsbeställningar)
Från 159 Kr debiteras i fraktavgift

DHL väljer automatiskt ut det ombud som ligger närmast din adress, t.ex. din lokala livsmedelsaffär eller en DHL-terminal. Du hämtar ut försändelsen på en tid som passar dig efter att du blivit aviserad via sms eller e-mail.

Tänk på att du alltid behöver visa giltig id-handling för att kunna hämta ut ditt paket. Om du handlar från Norge kan eventuell norsk tull och moms kan tillkomma.

DHL automatically selects the Packstation or Post Office closest to your address, as an example your local grocery store or a DHL terminal. After you have been notified by text message or e-mail you can pick up the shipment at a time that suits you.

Keep in mind that you always need to display valid ID-card to be able to get your package. If you are ordering from Norway, Norwegian customs duties and VAT may apply.

DHL will notify our customers through text message or by e-mail.

Find your nearest DHL Packstation or Post Office here.

You can trace and see the status of your shipment with DHL here.

 

LEVERANSTIDER

Vi levererar normalt inom 2-4 dagar. Det kan hända att leveranstiderna förlängs om oförutsedda förseningar uppstår längs vägen. Kontakta oss omgående om din vara dröjer så hjälper vi dig att undersöka varför leveransen dröjer. Till vissa delar av Norrland samt Gotland levererar DHL med en eller ett par dagars fördröjning, denna är inte alltid inräknad i den beräknade leveranstid vi anger på hemsidan. Vi kontaktar dig via mejl om leveransen från vårt lager blir försenad på grund av oförutsedda händelser. Om en vara i din beställning är slut så meddelar vi dig genast via mejl och du kan välja att ta bort varan från din order eller att byta till en annan vara. Vi reserverar oss för slutförsäljning och eventuella prisfel.

AVISERING

SMS-avisering 
Var noggrann när du anger ditt mobilnummer i kassan. Vi behöver korrekta uppgifter för att du ska kunna bli aviserad när ditt paket finns att hämta ut på ditt utlämningsställe.

FRAKT

Frakt på beställningen räknas ut efter vikt på produkterna du beställer. Vår frakt börjar på 39 kr. 
Vid beställning över 599 kr bjuder vi på frakten
Hämtar du dina varor i vår butiken på Fredsgränd tillkommer ingen frakt. I kassan anger du hur du vill få eller hämta dina beställda varor. 
Frakt för företagspaket börjar på 79 kr. 

PRISER 

Priserna anges i Svenska kronor, inklusive moms (vanligtvis 25% men 12% för dagligvaror och 6% för böcker). Medvetna Sverige AB reserverar sig för uppenbara felskrivningar.  Vi aviserar ej prishöjningar.
Erbjudanden gäller så länge lagret räcker.

BETALNINGSALTERNATIV

- Klarna Checkout

Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna Checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna eller någon av Klarnas samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till butiken.

Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ.

- Klarna Faktura
När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betalningstid - alltid 14 dagar
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning

Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 50,00 kr samt dröjsmålsränta om 26.00 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

* Gäller ej för alla varor och tjänster, t ex. flygresor, evenemang och specialtillverkade varor.

- Klarna Konto
Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
  • Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad
  • En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp
  • Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

Läs mer: Allmänna villkor
Läs mer: Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation 
 

- Kortbetalning / Certitrade
Du betalar med ditt Visa eller Mastercard via Certitrade / Euroline 100% säkert. All information är krypterad med SSL - 128 bit. Pengarna reserveras på Ditt konto och dras vanligen inom 24 timmar från Du lagt Din beställning. Alla transaktioner genomförs enligt den nya säkerhetsstandarden 3D-Secure.

- Internetbank / Payer
Ditt köp kan betalas direkt via Internetbank för dig som är kund hos Swedbank eller Handelsbanken. Alla köp kopplas till Payer's (www.payer.se) säkra betalserver vilket betyder att Dina kortuppgifter endast går till Payer och till inlösande bank. Överföringen av information är krypterad med SSL-Secure Socket Layer-128 bitars kryptering.

MILJÖ

Vi återanvänder kartonger från våra leverantörer för miljöns skull och använder ekologiskt och giftfri tejp av papper. Vi återvinner våra grannbutikers kartonger så bli inte förvånad om katrongen inte matchar innehållet. Den är återvunnen. 

AVBESTÄLLNING

Avbeställning av en order är möjlig utan kostnad fram till den tidpunkt du får avisering om att din order packats, oftast inom 24 h. Önskar du avbeställa din order måste du genast kontakta oss. Din avbeställning är giltig fört när du mottagit en bekräftelse från oss.
Avbeställning av ej lagerförda varor är ej möjlig.

Avlämnande av köpta varor 
Alla varor förblir medvetna.se egendom och kvarblir i besittning till dess fulla betalning kommit bolaget tillhanda.

BYTEN/RETURER/ÅNGERRÄTT

a) I de fall du köper en produkt har du ångerrätt i enlighet med Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59) och kan sända produkten åter till medvetna Sverige AB inom 14 dagar. Detta gäller dock inte produkter som är beställningsvaror, metervaror, rabatterade varor, livsmedel eller produkter avsedda för ett hushålls löpande förbrukning, eller produkter som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt försämras eller blir för gamla. Ångerrätten innebär att du kan skicka tillbaka produkten förutsatt att den och produktförpackningen är i oförändrat skick, dvs. oanvänd och ej förstörd eller skadad. Återbetalning görs inom 30 dagar efter att vi har mottagit och kontrollerat varan.
b) Meddela kundtjänst att du ångrat ditt köp och returnera genast varan. Varan ska vara komplett och i oförändrat skick, dvs. oanvänd, oskadad och komplett med obruten förpackning. Returnera varan i den ursprungliga produktförpackningen med skyddande kartong/transportemballage som är likvärdigt med det varan/varorna levererades i till dig.
c) Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss måste du alltid hämta ut paketet på ditt utlämningsställe och skicka tillbaka det till oss på sätt som anges ovan. Annars blir varan registrerad som ej uthämtad och beställningen hanteras därefter nedan punkt.
Vid retur tillkommer avgift för returfrakt som för närvarande är 69 kr (inom Sverige). 
För returer utanför Sverige, kontakta kundkjänst

HUR BYTER/RETURERERA JAG?

Om du bestämt dig för att returnera en vara du beställt hos oss köper du enklast en returetikett här. Du betalar returfrakten om 69 kr. Vill du istället byta en vara mot en annan kontaktar du oss via kundtjänst i webbutiken, ange ditt namn, ordernummer och e-post så att vi snabbt kan hjälpa dig. Du kan alltid returnera eller byta varor i vår lagerbutik i Nynäshamn, glöm då inte att medta din orderbekräftelse. Vid byten och returer måste du fylla i och skicka med vår retursedel som även den finns att ladda hem här.
En vara som är använd eller defekt kan inte returneras. Se till att emballera dina varor ordentligt.

  1. Köp en returetikett här RETURETIKETT, 69 kr. Den kommer att mejlas till dig på din, på orden angivna epostadress
  2. Emballera dina varor ordentligt. Låt etiketter sitta kvar. Byten genomförs bara när varan är i nyskick med alla etiketter kvar i obruten förpackning
  3. Fyll i och skicka med vår RETURSEDEL i ditt returpaket
  4. Tejpa igen paketet och lämna in hos närmaste serviceställe för DHL. 

MOTTAGEN RETUR/BYTE

Då vi har mottagit din retur eller byte får du ettt bekräftelsemail från oss med besked om detta och vad som händer härnäst. 
Återbetalning för returer sker inom 30 dagar från det att returen mottagits av oss.

REKLAMATION

b) En vara som Medvetna Sverige AB konstaterar avviker från beställning alternativt är skadad vid köpet byter vi ut om du så önskar eller betalar tillbaka pengarna samt ersätter dig för fraktkostnaden till dig. Om du beställt fler varor än den du returnerat betalar vi dock inte tillbaka hela fraktkostnaden. Om reklamationen avser att varan avviker från din beställning måste du returnera varan oanvänd i obruten förpackning för att reklamationen skall accepteras.
c) En vara som avses i punkt b) ovan skall alltid återsändas till Medvetna Sverige AB. Om varan avviker från din beställning måste du inom 3 dagar från mottagandet av varan kontakta vår kundtjänst på 08-652 40 00 eller info@medvetna.se och returnera varan oanvänd i obruten förpackning.

Vid eventuell reklamation är det viktigt att du har din orderbekräftelse och ordernummer. Vår retursedel hittar du här. Denna ska vara ifyllt och skickad tillsammans med ditt paket som du vill reklamera.  
Medvetna Sverige AB på står för returfrakt samt andra kostnader som uppstått vid returen av din reklamerade vara vid uppvisande av orderbekräftelse. 
Vid reklamationer återbetalas dina pengar inom 14 dagar efter att vi har mottagit varan och hanterat ärendet på vårt lager. Vid återbetalning via Klarna tar ärendet uppemot 14 dagar.

FÅTT FEL VAROR?

Har vi misslyckats med att leverera och du fått fel varor från oss står vi givetvis för returfrakten och frakten för att få rätt vara.
Gör så här:

  • Kontakta oss via kundtjänst i webbutiken eller på info@medvetna.se
  • Du får en returetikett mejlad till din angivna epostadress
  • Vår retursedel måste alltid skickas med din retur (kan laddas hem här). 
  • Lägg ifylld retursedeln i kartongen med varan/varorna. Låt alla etiketter sitta kvar. Varan ska vara i nyskick med alla etiketter kvar i obruten förpackning. 
  • Tejpa igen förpackningen och lämna in returen hos närmaste serviceställe
  • Klistra returetiketten du fått över den gamla etiketten på kartongen.
  • Vi meddelar dig när vi mottagit ditt paket

SKADAT GODS

Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till transportören och göra en skadeanmälan.
Hämta inte ut ett skadat paket. Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss. 

EJ UTHÄMTADE VAROR

Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse inom 14 dagar går den i retur till oss. Vi fakturerar dig 250 kr för vårt arbete med hantering av varorna och extra fraktavgifter. 
Vid eventuell tvist hänvisar vi till den Europeiska Kommissionens online-plattform (ODR)  för tvistlösning. Vid uppkomsten av en tvist hittas information gällande lösningar på ODR's hemsida: https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/index.cfm?event=main.home.show&lng=SV
Vid en eventuell tvist följer vi gällande lag 8.3 ARN & uppförandekoder. 
 

GDPR

Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i intrigitetspolicyn GDPR

TVIST

Eventuella tvister löses i första hand i diskussion med vår kundtjänst. Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och hänvisar i övrigt till Europeiska kommissionens verktyg för tvistlösning på nätet: https://ec.europa.eu/consumers/odr/

 

Dessa allmänna villkor äger giltighet från och med den 2018-0101

Produkter
Svenska Suomi Norsk Dansk