•  Ekologisk och giftfritt!
  •  Fri frakt över 500 kr!
  •  Gratis paketinslagning!
Produkten har blivit tillagd i varukorgen
  •   Fri frakt över 499 kr till ombud
  •   Snabb leverans (2-4 dagar)
  •   Kostnadsfri paketinslagning
  •   Återvunnet packmaterial
Svenska Suomi Norsk Dansk
CartVarukorgen är tom

Välkommen till vår EKO-BLOGG

Här hittar du intressanta inlägg om hur du kan leva mer giftfritt till vardags, smarriga recept och en och annan intervju.

➿➿➿➿➿➿➿➿➿➿➿➿➿➿➿➿➿➿➿➿➿➿➿➿➿➿➿➿➿➿➿➿➿➿➿➿➿➿➿➿➿➿➿➿➿

 

Tips på enkla och hälsosamma frukostar för barn och vuxna

Sommarlovet och semestern har för många passerat och det är dags att återgå till rutiner igen. Vi vill äta mer nyttig mat, komma igång med träningen igen och samtidigt ha tid för fritidsaktiviteter med familj och vänner. Låt oss vara ärliga, ibland är det lättare sagt än gjort att få ihop vardagslivet och än svårare är det att upprätthålla dessa rutiner över tid. 

Här får du några smarriga tips på enkla och nyttiga frukostar som både går att förbereda dagen innan och är enkla att ta med i väskan. 

 

Frukost-smoothie

Smoothies är den perfekta frukosten för dig som ser den första måltiden som ett nödvändigt ont mer än en härlig stund. Du kan i princip blanda i vilka frukter och bär som helst och mixa ihop tillsammans med valfri vätska och eventuellt lite frön, kokos eller annan smaksättning. Smoothies kan du förbereda kvällen innan i en tät behållare, t.ex. en glasflaska med lock eller ett högt glas med naturlig folie. Enkelt att dricka medan du gör iordning dig för dagen eller på bussen på väg till jobbet. 

Denna smoothie med smak av pumpapaj är både kalorisnål, fettfri och fiberrik vilket bidrar till en skön start på dagen. Alternativet till en klassisk smoothie är en smoothie bowl med blåbär och protein som passar utmärkt i samband med träning. 

 

Proteinrik frukost

Är du en av de som föredrar att kicka igång dagen med ett träningspass så är det extra viktigt att fylla på med protein. Denna bovetegröt med kakao och extra protein är en riktig höjdare för aktiva personer som vill ha en hälsosam start på dagen. Lite festligare än klassisk havregrynsgröt om du frågar oss. 

 

Kalorisnål frukost

Dags att komma i form en gång för alla? Man kan tro att en viktnedgång ska innebära mycket träning och lite mat, men så är det inte! Det ska vara en rolig utmaning som smakar gott. Ett frukosttips till dig som vill ha en kalorisnål frukost - låt oss presentera krämig kokosgröt! Denna gröt är både mättande och får samtidigt igång förbränningen. 

 

Mättande frukost

För dig som räknar minuterna den sista timmen innan lunch, här har du ett gott, nyttigt och mättande frukosttips! Chia-och kokosgröt med kardemumma innehåller både protein och nyttiga fetter som gör gröten extra mättande. Det finns många varianter av mättande gröt och hemligheten bakom dessa är vanligtvis att blanda i ägg och/eller någon typ av fett (t.ex. kokosmjölk eller nötter). Föredrar du smoothies kan du mixa i en halv avokado för att få en mer mättande frukost. 

 

Mättande frukost med chia-och kokosgröt

 

Glutenfri frukost

De flesta recept i denna artikel är glutenfria vilket vi hoppas kan inspirera till en varierad kost för dig som är glutenintolerant. Vi vill ändå tips om en overnight oats utan havre som istället är baserad på hampafrön. I vissa fall kan det havregryn som säljs i butik innehålla spår av spannmål som innehåller gluten, så varför inte testa hampafrön som även bidrar med vitaminer, mineraler och protein. 

 

Chiapudding till frukost

Chiapuddingen har blivit väldigt populär som frukost under de senaste åren. Varför då? Jo, det är en nyttig frukost som mättar och går att göra i oändligt många varianter. Vårt recept på chiapudding med bär blir som bäst om den får stå över natten vilket är en naturlig anledning till att förbereda den dagen innan. Voila! En god och nyttig frukost står och väntar på dig när du vaknar. 

 

Snabb, nyttig och rolig frukost för barn

Problem: Barn som varken har bra humör eller aptit på morgonen.

Lösning: En färgglad frukost i en rolig förpackning. 

En frukost som enkelt slinker ner även hos den mest kräsna personen är en söt och god smoothie. Det finns oändligt med varianter av smoothies gjorda på frukt och grönsaker så det gäller bara att hitta en smak som uppskattas av barnet. En favorit hos oss är denna smoothie med hallon, avokado och ingefära. Utgå från detta recept som inspiration och byt ut ingredienserna till barnens favoriter om det behövs. Och kanske det viktigaste av allt, servera smoothien i en behållare med sugrör för att för att göra frukosten lite roligare! 

 

Nyttig frukost på helgen

Helgfrukost behöver inte nödvändigtvis betyda onyttig frukost. Här är våra tre favoriter som ger en god, nyttig och lyxig start på helgen!

  1. Kesoplättar med kanel och kardemumma

     

  2. Bananpannkakor med chiasylt

     

  3. Kesovåfflor med blandade bär

 

Ta del av fler nyttiga och ekologiska recept för att få ny inspiration i köket!

 

Skål med yoghurt och bär på frukostbord

1 kommentar

Louise 2 år sedan
Hej hade man kunnat nå dig på någon mejl?
Produkter
Svenska Suomi Norsk Dansk